Lifestyle, ΥΓΕΙΑ

C. Τι πρέπει να γνωρίζουμε!

vitamin-c-structureΗ βιταμίνη C(ασκορβικό οξύ), υπάρχει σε όλα σχεδόν τα φυτά. Πλούσια σε βιταμίνη C είναι πολλά λαχανικά (πιπεριές, μπρόκολα, κουνουπίδια, σπανάκι) και φρούτα(ακτινίδια, φράουλες, πορτοκάλια κ.α.). Είναι απαραίτητο συστατικό στη δίαιτα του ανθρώπου. Οι ημερήσιες ανάγκες ενός ενήλικα είναι περίπου 45mg. Με την κατανάλωση δηλαδή ενός ακτινιδίου ή μιας πιπεριάς καλύπτονται οι ημερήσιες ανάγκες. Με την πρόληψη μεγάλης ποσότητας μέχρι και 1g, πιστεύεται ότι ενισχύεται το ανοσοποιητικό σύστημα. Ακόμη στοιχείο έρευνας αποτελεί η μείωση ποσοστών διαφόρων μορφών καρκίνου. Βέβαια σε αυτό συντελεί η ημερήσια και πάνω από το όριο κατανάλωση της C αλλά και είναι μόνο ένα στοιχείο έρευνας(Σφακιωτάκης, 1995).
Μερική έλλειψη της βιταμίνης C από τον οργανισμό αυξάνει την επιδεκτικότητα σε μολύνσεις γι’ αυτό συνίσταται η χορήγηση βιταμίνης C στα κρυολογήματα και στις μολύνσεις. Μεγάλη έλλειψη προκαλεί συμπτώματα αβιταμίνωσης ή ακόμη τελικά την ασθένεια σκορβούτο. Το σκορβούτο ήταν η ασθένεια των ναυτικών του προηγούμενου αιώνα οι οποίοι διατρεφόντουσαν για πολύ καιρό με παστά κρέατα, χωρίς φρούτα και λαχανικά. Το σκορβούτο θεραπεύτηκε για πρώτη φορά από ναυτικό γιατρό με την χορήγηση στους ασθενείς νωπών φρούτων και λαχανικών (αναστρέψιμη αβιταμίνωση). Συμπτώματα του σκορβούτου καθώς και της έλλειψης βιταμίνης C, είναι βλάβες στα τριχοειδή αγγεία, αιμορραγίες, ουλίτιδες και δόντια που κουνιούνται(Ανδρικόπουλος, 2015).

Σε άλλο σύγγραμμα ενός καθηγητή βιοχημείας, αναφέρεται πως αν ο άνθρωπος έχει ήδη νοσήσει δεν είναι εύκολο να δράσουν οι αντιοξειδωτικές ιδιότητες των φρούτων και λαχανικών διότι μιλάμε για μικροποσότητες. Όμως υποστηρίζει πως η ένταξή τους σαν διατροφική συνήθειά μπορεί να είναι μια πολύ καλή πρόληψη. Από την άλλη μεριά συνεχώς δημοσιεύονται έρευνες για τη δράση των νωπών σε ασθενείς.

17204279_10158265282820527_1803102241_n

Καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, η φύση μας χαρίζει πολλούς καρπούς με βιταμίνες και ιχνοστοιχεία. Για παράδειγμα, την άνοιξη ή το καλοκαίρι, έχουμε εποχιακά λαχανικά και φρούτα με μεγάλη περιεκτικότητα σε βιταμίνη C. Είναι λοιπόν προτιμότερο να επιλέξουμε, τις φράουλες, τις πιπεριές κλπ παρά ένα πορτοκάλι.
Ενώ από το ’74 τα παρακάτω στοιχεία είναι διαθέσιμα, στα περισσότερα άρθρα και δημοσιεύματα, το πορτοκάλι είναι το κυρίαρχο φρούτο για την περιεκτηκότικτά του σε C. Στην πραγματικότητα όμως η προτεραιότητα είναι άλλη σύμφωνα με τον πίνακα στο βιβλίο του Σφακιωτάκη. Δείτε παρακάτω.

__________________________________________________
Είδος Βιταμίνη C σε mg/100g σάρκας
__________________________________________________
Πιπεριά 128
Μπρόκολο 113
Λαχανάκια Βρυξελλών 109
Κουνουπίδια 78
Ακτινίδια 71
Φράουλες 59
Σπανάκι 51
Πορτοκάλια 50
Λάχανο 47
Μανταρίνια 30
Ανανάς 20
Κεράσια 15
Μπανάνες 12
Μήλα 12
__________________________________________________

(Πηγή: Salunkhe 1974)

Για τη σωστή λήψη βιταμινών, πέρα από την περιεκτικότητα των καρπών και την εποχή, πρέπει να λάβουμε υπόψη μας και κάτι ακόμη. Την ποιότητα. Το φρούτο ή λαχανικό είναι προτιμότερο να καταναλωθεί ωμό και αμέσως αφού καθαριστεί ή κοπεί έτσι ώστε να μην υπάρξουν απώλειες χυμών, στοιχείων, βιταμινών. Επίσης η ποιότητα αντανακλάται στη γεύση και στο άρωμα, άρα δοκιμάζοντας μπορούμε να καταλάβουμε αν έχουμε αγοράσει ένα καλό προϊόν.
Προσοχή, έχει αναφερθεί πως άτομα με έλλειψη ενζύμου παρουσίασαν πρόβλημα με υπερβολική χρήση βιταμίνης C. Φρόνιμο είναι, να συμβουλευόμαστε πάντα το γιατρό μας πριν από κάθε αλλαγή σε διατροφικές συνήθειες.

Απόσπασμα από έρευνα της Βουτσικάκη Όλγας, για εργασία στο ΤΕΙ Κρήτης
Πηγές: -Σφακιωτάκης, Ε., 1995, Μετασυλλεκτική Φυσιολογία και Τεχνολογία.
Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις typo MAN.
-Ανδρικόπουλος, Ν., 2015,
Τροφογνωσία. Αθήνα: Eκδόσεις Κάλλιπος.

 

 


Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*