Lifestyle, ΜΟΥΣΙΚΟΠΕΡΙΕΡΓΕΙΑ

“The early piano works of Erik Satie” Νάνσυ Κουγιούφα

Πλωτές μελωδίες, καθαρότητα ήχου, αέρινο άγγιγμα μέσα σε σιωπή, ένας άλλος διαφορετικός κόσμος εσωτερικότητας που διεγείρει τη σκέψη. Ένα συμπαντικό ταξίδι μέσα από τις υπέροχες, ιδιαίτερες ερμηνείες της πιανίστα Νάνσυ Κουγιούφα. Η οποία ξαναφέρνει στην επιφάνεια25 χρόνια αργότερα το έργο τουErik Satie., μέσω του εξαιρετικού μουσικού CD «The early piano works of Erik Satie». Πώς είναι να νιώθεις μόνος για ένα λεπτό; Τι σημαίνει να βιώνεις τη σιωπή και να συνεχίζεις μαθαίνοντας από αυτήν μέσα από ένα μοναχικό μονοπάτι; Η Νάνσυ Κουγιούφα πιστή στο πνεύμα του Satie και με τη δικιά της πινελιά μας ταξιδεύει με τις ερμηνείες της και μας μιλάει για την εμπειρία της ηχογράφησης του πρώτου της δίσκου και τις σκέψεις της για την τέχνη.

10177432_10152315441678270_1130585579_n

-Τέχνη για την τέχνη ή ζωή για την τέχνη;

Με παρανομαστή την ζωή σε ότι κάνουμε και όπως είχε πεί και ο Μπέρτολτ Μπρεχτ, ολες οι τέχνες υπηρετούν την μεγαλύτερη από τις τέχνες: την Τέχνη να ζεις.

-Δυο λόγια για τον Ερικ Σατί…

Ο Ερικ Σατί είναι ένας Γάλλος συνθέτης που έζησε στην Εποχή της Belle Epoque, στο Παρίσι. Χρόνια ευημερίας από κοινωνική, πολιτική, φιλοσοφική, επιστημονική, και καλλιτεχνική άποψη. Αυτό το ιδιαίτερο κατάλληλο κλίμα ενθάρρυνε την εξάπλωση πιο προηγμένων ιδεών από την άποψη της καινοτομίας και του πειραματισμού. Μέσα από αυτό το κλίμα ο Ερικ Σατί βγήκε ένας πρωτοπόρος συνθέτης. Μία πολυσχιδής προσωπικότητα, που εκτός από συνθέτης, ήταν ποιητής, διέθετε συγγραφικό ταλέντο που το ανέδειξε σε πλήθος σατυρικών άρθρων και επιστολών που καυτηρίαζαν , σε γραπτά κοινωνικοπολιτικού περιεχομένου, όντας μέλος του Σοσιαλιστικού Ριζοσπαστικού Κόμματος και κατόπιν του Κομμουνιστικού Κόμματος προς το τέλος της ζωής. Ενας εκκεντρικός αντιεξουσιαστής.

Με την πειραματική μουσική του, έκανε την ρήξη στον Γαλλικό ρομαντισμό του 19ου αιώνα, και τον Βαγκνερικό δεσποτισμό που κυριαρχούσε. Μουσική επανάσταση. Εισήγαγε την σκέψη της μινιμαλιστικής μουσικής, εισήγαγε την σκέψη της επαναληπτικής μουσικής, και τον ήχο της καθημερινότητας. Έγινε πρόδρομος μεταγενέστερων σύγχρονων μουσικών κινημάτων

-Τι σας ώθησε να ασχοληθείτε με Ερικ Σατί;

Η αισθητική, η καθαρή φόρμα, η εσωτερικότητα , η αποστασιοποίησή του από τον φλύαρο συναισθηματισμό, η απομυθοποίηση της μουσικής ιδέας, για την ανάδειξη της μουσικής ουσίας, η εμπλοκή διαφορετικών μορφών της τέχνης στο έργο του, με έκανε να ενδιαφερθώ και να ασχοληθώ περαιτέρω. Ετσι ξεκίνησα ένα ταξίδι με συνοδοιπόρο τον Ερίκ Σατί. Μέσα από αυτό το ταξίδι ανακαλύπτω δικές μου πτυχές, βιώνω το κλίμα της περιπετειώδους, μυστηριακής Μονμάρτης.

-Ποια είναι η σχέση σας μαζί του, και πως είναι να εκφράζεσαι μέσα από το έργο του Ερικ Σατί;

Η σχέση μου μαζί του είναι πνευματική, μυστικιστική. Με συναρπάζει, με προκαλεί. Είναι ένας εσωτερικός διάλογος και σιωπή.Το έργο του, μου δίνει μια ελευθερία προς την ερμηνεία, αφαιρώντας το μέτρο, το χρόνο. Δημιουργώ το έργο μου πάνω στο έργο του. Μου θέτει ερωτήματα μέσω των υποδείξεών του, που διεγείρουν το πνεύμα μου στο να εισχωρήσει, διερευνώντας, σε μια πιο βαθύτερη έννοια ενός καθολικού σκέπτεσθαι.Μέσα από τις ερμηνείες μου, μπορεί κανείς να αντιληφθεί τι αισθάνομαι. Σε ποια διάσταση μπαίνω. Τι ταξίδι κάνω. Αν διεισδύω στον εσώτερο εαυτό μου και το πώς αντιλαμβάνομαι το κάθε έργο του, που σύμφωνα με αυτό, εκφράζω τα ανάλογα συναισθήματα, την σκέψη μου. Ο Ερίκ Σατί είναι ένας απαιτητικός συνθέτης ως προς την μοναδική ατμόσφαιρά του, που αλλάζει σύμφωνα με την περίοδο που βιώνει. Είναι απαιτητικός και ως προς το πνεύμα του κάθε έργου του.

-Θεωρείς τον Ερικ Σατί έναν καλλιτέχνη που θα έπαιζε κάποιο ρόλο στο σήμερα;

Ναι. Τον θεωρώ σύγχρονο πνεύμα. Έχει αξία να σκεφτούμε τον αντικομφορμισμό του, την απέχθεια για την δραματοποίηση, την επινοητικότητά του, την πίστη του στο θέλω και μπορώ, που υπερβαίνει όλες τις αντίξοες συνθήκες, πετυχαίνει τους στόχους του. Μια τέτοιου είδους προσέγγιση της ζωής μπορεί να είναι ένα παράδειγμα, μια λύση, σε καιρούς παγκόσμιας κρίσης όπως και η τωρινή.

  1. Τι είναι το studio για σένα και πως βίωνεις την διαδικασία της ηχογράφησης.

Το στούντιο είναι χώρος εργασίας ενός μουσικού. Η στιγμή όμως στο στούντιο κατά την διάρκεια μιας ηχογράφησης είναι Βig bang όπως το σκέφτομαι. Στο απόλυτο κενό του στούντιο, σε συγκεκριμένη στιγμή, εκρήγνυται το μουσικό έργο μέσω του ερμηνευτή, που μετατρέπεται σε ύλη, μένει και ακούγεται για πάντα.

-Πως σε βοήθησε η ενασχόλησή σου με την σύγχρονη τέχνη στην μουσική;

Οι τέχνες είναι συγκοινωνούντα δοχεία που διευρύνουν το πεδίο αντίληψης και κατανόησης του κόσμου και του έργου. Με την ενασχόλησή μου με την σύγχρονη τέχνη απόκτησα πιο ολοκληρωμένη προσέγγιση, μια διαφορετική οπτική πάνω στο μουσικό έργο.

-Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια και οι στόχοι;

Να συνεχίζω να δημιουργώ με μεράκι και όραμα. Να συνεχίζω να προσφέρω. Να συνεχίζω να είμαι ένας ενεργός πολίτης.Οσο αφορά την μουσική, είναι η δημιουργία δεύτερου μουσικού μου άλμπουμ. Επίσης ασχολούμαι με τα παιδιά με ειδικές ανάγκες και στο προσφυγικό έργο της Διεθνούς Οργάνωσης Caritas. Πιστεύω στο πνεύμα του εθελοντισμού ως υγειούς στάσης ζωής στην καθημερινότητάς μας.

-Γιατί ο πρώτος δίσκος ξεκίνησε με την πρώιμη εποχή του Σατί;

Όταν κάνουμε αρχή, ξεκινάμε με την αρχή και προχωράμε. Μπήκε πρωτόγνωρα δυναμικά ο Ερίκ Σατί στην ζωή μου όπως και στην μουσική. Αυτά τα έργα της πρώιμης εποχής, που έχουν αφήσει εποχή, λειτουργούν ως ενότητα. Οι Ogives, οι Sarabandes, οι Gymnopedies, οι Gnossiennes. Η ατμόσφαιρα είναι καθηλωτική, μαγική, με έντονο εσωτερισμό που δεσπόζει.

-Είχες την γκαλερί E31 μια εξαιρετική πρωτοποριακή γκαλερί σύγχρονης τέχνης στην Αθήνα, που ουδείς την ξεχνάει εύκολα.

Ναι. Ούτε και εγώ που εργάστηκα στην γκαλερί μου, με τους αξιόλογους καλλιτέχνες που εκπροσωπούσα, ξεχνάω την γκαλερί μου. Ζωντανό κομμάτι του εαυτού μου όπως και η μουσική. Δεν έχω φύγει από την εικαστική σκηνή. Δημιουργείς ένα επίπεδο που θέλεις να το διατηρείς και να το εξελίσσεις. Υπάρχουν στιγμές που κάνεις παύση. Αναπνέεις στην διάρκεια της παύσης, και μετά την παύση συνεχίζεις, όπως ακριβώς συνεχίζεις μετά από μία μουσική παύση.

 

coversoloTo cdThe early piano works of Erik Satie” διατίθεται στα δισκοπωλεία: Reload, Ιανό Αθήνας – Θεσσαλονίκης, και στην Στοά του Βιβλίου.

[Η Νάνσυ Κουγιούφα γεννήθηκε το 1967 στην Αθήνα. Ξεκίνησε σε ηλικία τεσσάρων ετών την μουσική της εκπαίδευση. Ολοκλήρωσε τις σπουδές της στο πιάνο με άριστα και παρακολούθησε ανώτερα θεωρητικά. Καθηγητές της ήταν η Μαίρη Χάλαρη και η Ιφιγένεια Παπαδογιάννη, του Εθνικού Ωδείου Αθηνών. Παρακολούθησε σεμινάρια εκτέλεσης πιάνου με τους Julian and Konstantin Ganev από την Βουλγαρία. Η ενασχόληση της με την εικαστική τέχνη ως ιδιοκτήτρια γκαλερί σύγχρονης τέχνης (Ε31 Gallery), επιμελήτρια εκθέσεων, την ώθησε να ασχοληθεί με το έργο του Ερίκ Σατί. Δουλεύει ως ελεύθερος επαγγελματίας μουσικός. }

 

Για περισσότερες πληροφορίες: e31nancy@hotmail.com

 

 

 

 

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*